1. Świat Toyoty
  2. Nowości
  3. Włoskie autobusy z napędem wodorowym Toyoty
27-10-2022

Produkcja autobusów z wodorowym napędem Toyoty we Włoszech

Włoska firma Industria Italiana Autobus we współpracy z Toyotą i CaetanoBus rozpocznie w 2024 roku produkcję nowego autobusu miejskiego z elektrycznym napędem zasilanym wodorowymi ogniwami paliwowymi Toyoty.
Firma CaetanoBus odpowiedzialna wraz z Toyotą za stworzenie wodorowego autobusu miejskiego H2.City Gold podpisała umowę z wiodącym włoskim producentem autobusów Industria Italiana Autobus (IIA). W efekcie we Włoszech już niebawem rozpocznie się produkcja i sprzedaż nowego modelu autobusu miejskiego z elektrycznym napędem zasilanym wodorem.

Nowy autobus na wodór

Produkcja autobusu z elektrycznym napędem H2.City Power opartym na ogniwach paliwowych Toyoty ruszy w 2024 roku za sprawą firm Industria Italiana Autobus i CaetanoBus. Przeznaczeniem pojazdu będzie rynek włoski i międzynarodowy. Dodatkowo pod koniec 2022 roku firma IIA ma wprowadzić do sprzedaży we Włoszech model Toyota CaetanoBus H2.City Gold, który jest produkowany w Portugalii.

Autobus H2.City Gold jest pierwszym pojazdem z technologią wodorową Toyoty produkowanym w Europie. Jego najważniejsze parametry:

  • długość 12 metrów,
  • miejsce dla 87 pasażerów,
  • zerowa emisja spalin,
  • ogniwa paliwowe o mocy 60 kW,
  • 5 kompozytowych zbiorników na wodór o pojemności 312 litrów mieści łącznie 37,5 kg wodoru pod ciśnieniem 350 barów,
  • prąd powstały w reakcji wodoru z tlenem zasila jednostkę elektryczną o mocy 245 KM,
  • średnie zużycie wodoru to około 6 kg na 100 km,
  •  średni zasięg pojazdu wynosi 400 km,
  • czas tankowania to 9 minut. 

Autobus ten kursuje m.in. na trasach międzymiastowych w Hiszpanii, a także jest wykorzystywany w transporcie miejskim w Barcelonie i na przedmieściach Madrytu. Zainteresowane autobusem H2.City Gold wyraziły ponadto władze Parku Narodowego Peak District w Wielkiej Brytanii, gdzie stał się elementem pilotażowego programu bezemisyjnego transportu zbiorowego w regionie.

Toyota i europejscy producenci autobusów

Partnerstwo Toyoty, CaetanoBus oraz Industria Italiana Autobus stanowi ważny krok w rozwoju bezemisyjnego transportu publicznego w Europie i otwiera kolejny duży rynek w tym regionie. 

Patricia Vasconcelos z CEO CaetanoBus widzi wiele pozytywów takiego rozwiązania: „Włochy są krajem, który kładzie duży nacisk na dekarbonizację transportu zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska, co szczególnie widać na ulicach miast. Firma IIA to dla nas idealny partner, ponieważ podzielamy tę samą wizję tworzenia bezemisyjnego społeczeństwa w oparciu o innowacje i nowoczesne technologie.”

Jej zdanie podziela także Antonio Liguori, prezes i CEO Industria Italiana Autobus: „Industria Italiana Autobus to firma o długiej tradycji rozwoju transportu zbiorowego we Włoszech. Spółka istnieje od 1919 roku, a jej priorytetem zawsze była dbałość o potrzeby kraju i rozwój nowoczesnych technologii. Obecnie naszym najważniejszym zadaniem jest realizacja celów transformacji ekologicznej.”

Portugalska firma CaetanoBus z siedzibą w Vila Nova de Gaia jest producentem autobusów i autokarów, a także właścicielem marki COBUS, światowego lidera w produkcji autobusów lotniskowych. Firma już od 1980 roku inwestuje w zelektryfikowany transport, a od grudnia 2020 roku dzięki strategicznemu sojuszowi Toyota Caetano Portugal została bezpośrednim udziałowcem portugalskiego producenta autobusów. 

Industria Italiana Autobus (IIA) jest z kolei czołowym włoskim producentem autobusów i właścicielem marki Menarinibus. Firma mieści się w Bolonii, natomiast w Flumeri mieści się jej największa fabryka. IIA zajmuje się projektowaniem, produkcją, sprzedażą i obsługą posprzedażną szerokiej gamy pojazdów o długości od 8 do 18 metrów. Do głównych udziałowców spółki należą rządowa Narodowa Agencja Przyciągania Inwestycji i Rozwoju Przedsiębiorczości Invitalia (42,76% udziałów), a także firma Leonardo (28,65% udziałów).