1. Świat Toyoty
  2. Nowości
  3. Prototypy Toyoty na targach Japan Mobility Show 2023
12 lipca 2021

Jak działają napędy hybrydowe w Toyocie?

Z roku na rok słyszymy coraz więcej o tym, jak ważne jest dbanie o środowisko naturalne. Właśnie dlatego odnawialne źródła energii coraz bardziej zyskują na popularności.

Problemowi ocieplenia klimatu czy smogu postanowiła stawić czoła również branża automotive. Właśnie dlatego na polskich drogach pojawia się coraz więcej samochodów z napędem hybrydowym. Działanie takiego napędu dla niektórych jest wciąż zagadką. Właśnie dlatego dziś omówimy pokrótce działanie napędu hybrydowego w Toyocie.

Czym jest napęd hybrydowy i jak działa w Toyocie?

Samochody hybrydowe pracują dzięki działaniu dwóch silników – spalinowego i elektrycznego, które są połączone dzięki baterii litowo-jonowej. W Toyotach występują trzy rodzaje hybryd: samoładujące się (mogą się poruszać na samym silniku elektrycznym), miękkie hybrydy (wyposażone w niewielką baterię i silnik elektryczny), plug-in (mogą być ładowane z zewnętrznego źródła zasilania i są wyposażone w tradycyjne akumulatory).

Silniki w samochodach hybrydowych są inteligentne. Podczas jazdy może działać jeden z silników (benzynowy lub elektryczny) albo oba jednocześnie. Co ważne, system potrafi samodzielnie dobrać źródło napędu. W praktyce jazda jest komfortowa, a właściciel Toyoty nie musi martwić się o optymalne wykorzystanie każdego źródła zasilania.

Kiedy Toyota korzysta z silnika spalinowego, a kiedy z elektrycznego?

Korzystanie z silnika spalinowego lub elektrycznego w Toyocie jest uzależnione od momentu jazdy. Podczas ruszania samochód korzysta z silnika elektrycznego (nie zużywając przy tym paliwa). Wyjątkiem jest sytuacja, w której niezbędne jest dostarczenie mu większej mocy. Silnik elektryczny jest wykorzystywany również podczas parkowania. Jeżeli chodzi o jazdę, to wykorzystanie silników może być różne w zależności od jej stylu.

Przy stałej prędkości pojazd korzysta przede wszystkim z silnika elektrycznego, a silnik spalinowy traktuje jako wsparcie. Sytuacja wygląda inaczej w przypadku pełnego przyspieszenia, ponieważ w takich momentach oba silniki pracują na najwyższych obrotach. Kierowca powinien się przygotować na większe zużycie paliwa, jadąc autostradą, ponieważ podczas szybkiej jazdy na długim odcinku pojazd korzysta przede wszystkim z silnika spalinowego.